Login Leden

John Gerits, dirigent van het Reuvers Mannenkoor nader toegelicht

John Gerits (1955) studeerde aan het conservatorium te Maastricht. In 1979 behaalde hij het einddiploma Schoolmuziek, Solozang en Koormuziek. John wordt al vroeg gegrepen door de muziek. Dat heeft alles te maken met het feit dat hij opgroeit in een familie waarin veel wordt gezongen en gemusiceerd. Een levenslange liefde voor de koorzang is geboren.

John is vele jaren dirigent geweest van het Christelijk Gemengd Koor Heerlen, het Vriendenkoor Spaubeek, Mannenkoor Walrams Gennootschap uit Valkenburg, Mannenkoor Mignon uit Geleen en het Heerlens Mannenkoor St.Pancratius. Ook was hij tweede dirigent en zangpedagoog van de Mastreechter Staar.
Naast al zijn werk voor de mannenkoren was John Gerits ook oprichter en organisator van Stichting Canto Limburg. Die stichting had als doel om concerten te organiseren met een 
projectkoor waarin zowel geoefende als ongeoefende stemmen samen zongen om zo de koorzang te promoten. Een ander uitgangspunt van de stichting was om jong talent een kans te geven te schitteren op het podium. Hij is vanaf oktober 2022 dirigent van het Reuvers Mannenkoor. Daarnaast dirigeert hij   het KRM Mannenkoor te Roermond en sinds september dirigeert hij het Meerssens Mannenkoor. John Gerits streeft naar een koor dat licht en dynamisch zingt. “Een mannenkoor moet swingen,” volgens John.

John    gaf muziekles op de Philips van Horne SG en het College te Weert en is nu met prepensioen.

In de loop der jaren werkte hij samen met tal van bekende artiesten, o.a. Caroline Kaart, Wilma Bierens Verbeet, Angelina Ruzzefante, Pascal Pittie, Daphne Ramakers, Fenna Ograjensek, Carla Maffioletti. Op het gebied van de popmuziek heeft hij diverse producties op de planken gebracht met Jan Vayne, Margriet Eshuis, Rogier van Wegberg en Frank van der Heyden en de dames popgroep Reïncarnatus. In de afgelopen  jaren heeft hij een aantal popprojecten met KRM georganiseerd. Hierdoor groeide het leden aantal gestaag. Zijn devies is “durf nieuwe wegen te bewandelen” waardoor je zangers nieuwsgierig maakt om een andere kijk te geven op het Mannenkoor repertoire.